WormerWonen: o.a. Jaarverslag 2020, eenmalige huurverlaging

WormerWonen is met ruim 2200 woningen een van de sociale verhuurders in de Zaanstreek. Door grote lokale en maatschappelijke betrokkenheid werkt WormerWonen voor én samen met haar huurders aan betaalbaar en prettig wonen in leefbare buurten. Op deze pagina houden we u op de hoogte van onze projecten in Wormer en omgeving.

Het gemak van Mijn WormerWonen voor huurders

Regelmatig wordt er gebeld dat men een woning zoekt via Mijn WormerWonen, maar daarvoor moet u bij WoningNet zijn, het platform voor alle woningzoekenden. Zoekt u een woning? Dan kunt u op Woningnet alle, ook door andere corporaties aangeboden woningen zien. Mijn WormerWonen is het klantenportaal voor huurders van WormerWonen. Huurders van WormerWonen kunnen zich registreren voor Mijn WormerWonen. Hier kunt u 24/7 al uw woonzaken regelen. Kijk voor meer info op www.wormerwonen.nl Mijn WormerWonen.

Jaarverslag 2020 beschikbaar

Onlangs publiceerde WormerWonen haar jaarverslag van 2020 op de website. Het jaarverslag geeft een goed beeld van de activiteiten van WormerWonen in 2020. De jaarrekening biedt inzicht in de belangrijkste cijfers over dat jaar. Een hele korte weergave vindt u in dit bericht. De link naar het online document vindt u onderaan dit artikel.

Door Covid-19 was 2020 een bijzonder ingewikkeld jaar. Het kan werkelijk niemand ontgaan zijn dat dit de gemoederen bezighield en houdt, maar vraagt u zich af of dit nu financieel consequenties heeft gehad? Dan is het antwoord nee. Waarbij we wel moeten aantekenen dat dit tot op heden niet zo is. De financiële positie van WormerWonen is goed en stabiel.

De lockdown en de steeds strengere maatregelen hadden uiteraard ook effect op het werk en dienstverlening van WormerWonen. Medewerkers gingen zoveel mogelijk vanuit huis werken en het kantoor werd voor bezoekers gesloten. Toch heeft het bestuurlijk proces nauwelijks geleden onder de coronacrisis. WormerWonen besteedde dit jaar daarom extra tijd en aandacht aan het welbevinden van de bewoners. Zo is er meegedacht met bewoners met (tijdelijke) betalingsproblemen, zijn er in samenwerking met gemeenten, bewonersverenigingen en serviceorganisaties activiteiten georganiseerd en plantjes uitgedeeld. Ondanks dat 2020 een jaar was met veel zorgen, ziekte en leed door de coronacrisis, zijn er ook een hoop goede dingen om op terug te kijken. Zo heeft WormerWonen maar liefst 136 woningen in aanbouw genomen en 18 woningen opgeleverd. Daarnaast is WormerWonen ook druk bezig geweest met het verduurzamen van haar bestaande woningbezit door middel van het project “Groen, Gewoon Doen!” wat zij in 2021 zal voortzetten.

Het volledige verslag kunt u lezen op onze website, www.wormerwonen.nl, Informatie & contact, Jaarverslag.

Eenmalige huurverlaging

Voor huurders van WormerWonen met een laag inkomen en een hoge huur, is dit jaar een huurverlaging geregeld. Hier hoeft u zelf niets voor te doen. Inmiddels zijn alle huurders van WormerWonen die in aanmerking komen voor deze eenmalige huurverlaging hier- over geïnformeerd. De huurverlaging wordt vanzelf doorgevoerd. Het gaat om huurders van een sociale huurwoning met een relatief laag inkomen en een kale huurprijs boven de voor hen geldende aftoppingsgrens. De aftoppingsgrens is de grens van de netto huurprijs voor het recht op huurtoeslag. Hoeveel de huur wordt verlaagd hangt dus ook af van hoeveel de kale huurprijs van uw woning boven de aftoppingsgrens komt.

Voor meer informatie kunt u kijken op de website van de woonbond, www.woonbond.nl, Eenmalige huurverlaging 2021.

Kijken naar mogelijkheden voor vernieuwing Molenbuurt II

Begin maart 2021 is WormerWonen begonnen met de eerste fase voor de vernieuwing van de wijk, die we de Molenbuurt II zijn gaan noemen. Dit betreft de Peperboomstraat, Bootsmanstraat, Visserstraat, Molstraat en de Valkstraat in Wormer. De besluitvorming over de vernieuwing van de Molenbuurt II is gepland in vijf fasen. Daarna pas gaat de mogelijke renovatie of nieuwbouw van start.

In maart zijn we begonnen met bewonersgesprekken over de wijk en de woningen. In deze gesprekken werd er onderzocht hoe de bewoners de woningen ervaren en wat ze in de toekomst graag zouden zien veranderen. Tijdens deze gesprekken is er samen met de bewoners gekeken naar wat de mogelijkheden zijn voor vernieuwing. Inmiddels hebben we een goed beeld van de staat van de woningen en de wijk. Zo merken we dat de omgeving een groot pluspunt is.

De plek van de buurt is geliefd. Maar aan de woningen mag wel wat gebeuren, daar is geen twijfel over mogelijk. Uit de gesprekken blijkt dat huurders over het algemeen de woningen best prettig ervaren. Maar achterstallig onderhoud, gehorigheid, tocht en schimmel of de indeling van het huis laten te wensen over. We zitten nu nog in de eerste fase, de ‘informatiefase’, waarin we de huidige staat van de woningen en de wijk in kaart brengen. Vervolgens maken we op basis van deze onderzoeken keuzes over wat verstandig is om te doen. Renovatie, nieuwbouw of een combinatie van die twee, dat weten we dus nog niet. Het zal ook nog een even duren voordat we dat weten.

Meer informatie over dit project? Bekijk dan onze website, projecten, nieuwbouw, Molenbuurt II.

Digitale post van WormerWonen

WormerWonen wil haar brieven voortaan digitaal, per e-mail, versturen. Dit is veel sneller, efficiënter en duurzamer. U kunt uw post dan gemakkelijk terugvinden in uw mailbox of via ons huurdersportaal Mijn WormerWonen. Binnenkort ontvangt u van ons een brief waarin we u verzoeken uw voorkeur voor digitale post aan ons door te geven. Indien u al een account heeft voor Mijn WormerWonen krijgt u per e-mail bericht. Hierin wordt stapsgewijs uitgelegd hoe u dit binnen enkele minuten kunt doen. Indien u kiest voor digitale post maakt u kans op een bol.com waardebon t.w.v. € 25,-

Wanneer u uw post op papier wilt blijven ontvangen, hoeft u niets te doen. Alleen de envelop ziet er voortaan iets anders uit. Ook in de toekomst kunt u altijd overschakelen op digitale post. Bij elke brief ontvangt u een QR-code waarmee u aan kunt geven dat u uw post per e-mail wilt ontvangen. Alleen huurders die voor de in de e-mail of brief aangegeven datum hun keuze doorgeven, maken kans op een waardebon t.w.v. € 25,-

Meer weten?

Heeft u een vraag of zoekt u informatie over een project? Kijk op www.wormerwonen.nl, bel ons op (075) 642 64 21 of stuur een email aan [email protected].