Simkaartfraude dupeert vrouw (57) uit Wormer

Cybercriminelen maken steeds meer slachtoffers. Oplichting vaker via je telefoon, tablet en PC

Zaanstad, 15 februari 2022 – “Het liefst zou ik mijn smartphone het raam uit gooien, maar mijn CoronaCheck-app staat erop.” Aan het woord is ondernemer Carolien* (57) uit Wormer, die aan den lijve ondervindt dat er ook cybercrimes plaatsvinden, zonder dat het slachtoffer daar specifiek een handeling voor hoeft te doen.
Wanneer Carolien en haar man op vakantie zijn wanneer ze worden benaderd door haar mobiele telefoonaanbieder (provider). “Of wij een iPhone hadden besteld,” refereert Carolien aan de medewerker aan de telefoon. “Maar dat hadden wij niet en uit het gesprek leek het ook alsof ze naar een andere persoon op zoek waren.” Het gesprek wordt beëindigd en vanuit de provider krijgt ze nog een klanttevredenheidsonderzoekje toegestuurd via de SMS over het gesprek.
Na haar vakantie stapelen de rare gebeurtenissen zich op. Het gezin wordt ongevraagd een nieuwe SIM-kaart in rekening gebracht, die uiteindelijk via een belletje naar de klantenservice wordt gecrediteerd. Daarmee is de ellende echter niet voorbij. Opeens had de telefoon geen bereik meer. Kort daarna werd voor 880 euro aan hardware afgeschreven van de rekening. “Dat was voor een aangeschafte iPhone waarover eerder waren gebeld,” zegt Carolien. “Toen bleek dat voorafgaand aan onze vakantie ook naar ons bedrijf was gebeld met de vraag of er 100 iPhones waren besteld. Gelukkig heeft een oplettende medewerker die bestelling tegengehouden.”
Ook stromen er opeens SMS’jes van onbekende nummers binnen. “We werden uitgemaakt voor klootzakken en oplichters,” zegt Carolien. “Maar omdat ik mij van geen schuld bewust was heb ik de nummers geblokkeerd.” Rond die tijd begint ook bij de provider argwaan te ontstaan. Het nummer blijkt gebruikt om op grootschalige wijze phishing berichtjes te sturen naar telefoonlijsten. Dan besluit Carolien aangifte te doen bij de politie en meldt haar provider de identiteitsfraude bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De bank heeft uiteindelijk twee weken nodig om haar rekening te deblokkeren. “Probeer dan maar eens uit te leggen hoe de vork in de steel steekt. Het is erg moeizaam om je naam in ere te herstellen bij de instanties,” besluit ze.
“Ik wist niet dat deze vorm van fraude bestond,” zegt Carolien. “Je wordt er helemaal paranoia van, want dan pas besef je waar je tegenwoordig je mobiele telefoon allemaal voor nodig hebt. Hoe kun je iemand bereiken als je telefoon het niet doet?”, lacht Carolien als een boer met kiespijn. Ook op zakelijk vlak is ze niet te vermurwen: “Ik ben achterdochtig bij nummers die ik niet ken en ik check voortaan meerdere keren per dag mijn bankrekening.”

“Sim-swapping gebeurt wanneer een crimineel controle neemt over de simkaart van de mobiele telefoon,” zegt Wilfred van Mulligen, specialist Digitalisering & Cybercrime bij politie-eenheid Noord-Holland. “Hierdoor kan het slachtoffer niet meer bellen, berichten versturen of mobiel internetten. Ook is de toegang kwijt tot accounts met tweestapsverificatie via sms, zoals van social media, de bank of DigiD. Het gevaar is dat de crimineel wel toegang heeft tot al deze diensten in naam van het slachtoffer. Wees dus voorzichtig met het delen van persoonlijke gegevens en koppel je telefoonnummer niet aan gevoelige online accounts.”

Burgemeester Judith Michel-de Jong van de gemeente Wormerland is blij dat slachtoffers in haar gemeente hun verhaal met anderen willen delen: “De kans dat je als burger slachtoffer wordt van cybercriminaliteit is helaas groot. De daders worden steeds gewiekster. Toch lees je maar weinig verhalen van slachtoffers, terwijl het erg veel voorkomt. Slachtoffer worden is niet iets om je voor te schamen, je kunt er anderen mee helpen. Door deze verhalen te delen kunnen we de kans om slachtoffer van cybercriminaliteit te worden zo klein mogelijk maken.”
Doe ook je verhaal
Wil je na het lezen van dit artikel ook jouw ervaring (anoniem) delen om anderen te behoeden voor de gevolgen van internetcriminaliteit? Bezoek dan www.hetslachtofferspreekt.nl voor meer informatie. Je kunt je ervaring mailen naar info@nh-sv.nl. Wij gaan vertrouwelijk om met je gedeelde informatie. Onze communicatieadviseur neemt eerst contact met je op en bekijkt samen met jou hoe we dankzij jouw verhaal anderen kunnen behoeden voor cybercriminaliteit.

TEKST EN BEELD: NHSV

Deel dit verhaal met je vrienden

Terug

Heb je dit ook gezien?