Op je gezondheid: Ervaringsdeskundige Victor uit Wormer

Energiek en gezond zijn om te kunnen leven zoals je wilt, nu en later, daar gaat het om in deze rubriek. Dat kun je al bereiken met kleine aanpassingen, zoals meer bewegen. Alle lichte lichamelijke activiteiten van de dag vallen onder bewegen. Lopen, fietsen en zwemmen maar ook tuinieren, het huishouden doen en klussen.

Aanleiding:
‘Door overgewicht was mijn suiker wat verhoogd, had ik last van mijn heup en een hoge bloeddruk. Het advies van de specialist was om af te vallen en mijn spieren te versterken.’

Doel: 
‘Mijn gewicht omlaag krijgen, het liefst onder de 100 kg. Ik woog op mijn zwaarst 134 kg.’

Gestart met: 
‘Gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) sinds september 2021 bij Verantwoord Bewegen.’

Tussenstand: 
‘Ik ben met behulp van de GLI meer gaan bewegen. Ondertussen pak ik veel vaker de fiets, sport ik 3x per week en probeer ik na het werk geregeld te wandelen. Door de extra beweging, voel ik mij beter, is mijn buikomvang met 6 cm afgenomen, weeg ik ondertussen 117,9 kg en is mijn spiermassa toegenomen. Ik slaap ondertussen ook beter en heb mijn slaaptrainer die ik voor mijn slaapapneu had niet meer nodig!’

Dit zegt de fysiotherapeut & leefstijlcoach: 

Jim Gielen: ‘Bewegen en sporten is goed voor je, daar kan geen twijfel over ontstaan. Bewegen is de basis, het fundament en hierdoor ook van essentieel belang voor een gezond en langer leven.’

De beweegrichtlijn:
‘Om een goede gezondheid te behouden of te creëren is het gewenst tenminste vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Denk hierbij aan wandelen, fietsen, zwemmen. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is dat minimaal het dubbele. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordelen. Het kan ziektes voorkomen of juist werken als medicijn, zoals bij obesitas, hart- en vaatziekten, COPD, diabetes, en depressie.’

 Advies:
‘Elke vorm van beweging telt mee en heeft een positief effect. Kies een manier van bewegen die bij jou past en maak bewegen een vast onderdeel van je dag. Bewegen is goed, meer bewegen is beter!’

Deel dit verhaal met je vrienden

Terug

Heb je dit ook gezien?