Op je gezondheid! Ab de Haas (62)

Energiek en gezond zijn om te kunnen leven zoals je wilt, nu en later, daar gaat het om in deze rubriek. Dat kun je al bereiken met kleine aanpassingen.

Ervaringsdeskundige, Ab de Haas (62) uit Wormer vertelt.

Aanleiding: ‘Nadat ik in 2019 een auto-immuun ziekte (sarcoïdose) kreeg, werd het van belang de inname van koolhydraten te verminderen om een beginnende suikerziekte te vermijden. Door het grote medicijngebruik nam mijn gewicht steeds verder toe.’

Doel: ‘Gewicht verliezen zonder het bekende jojo-effect en minder klachten door een verbeterde lifestyle.’

Gestart met: ‘Gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) in september 2021 bij Verantwoord Bewegen.’

Tussenstand: ‘Ik eet anders en meer, plan tijd in om te sporten, ben kilo’s afgevallen en heb 7 cm. minder buikomvang.’

Meeste effect door: ‘Plannen. Door het maken van een planning maak je ruimte in je agenda en min of meer al een afspraak met je zelf om te gaan bewegen. We kennen allemaal het verschijnsel dat je van plan bent om te gaan bewegen, maar het komt er toch niet van.‘

Dit zegt de expert: Trudy Conijn, Sportfysiotherapeut en leefstijlcoach GLI: ‘Een gezonde leefstijl bestaat grotendeels uit gezonde keuzes maken. Om je gedrag te veranderen moet je eerst inzicht krijgen op welke manier je dit nu aanpakt. Schrijf alles eens op wat jij op een dag moet doen. Bekijk dit eens kritisch. Wat draagt bij aan een gezonde leefstijl? Zo kan je snel een uur op je telefoon zitten te scrollen, maar draagt dit bij aan een gezonde leefstijl? Had je een deel van deze tijd ook kunnen gebruiken om in beweging te komen, of een gezonde maaltijd te bereiden? Maak tijd voor gezonde keuzes!’

Deel dit verhaal met je vrienden

Terug

Heb je dit ook gezien?